Welke superfoods kunnen je helpen om verantwoord te eten?

Je doet waarschijnlijk je uiterste best om gezond te leven. Je let regelmatig op je voedsel en je gewicht. Je eet gevarieerd en zorgt voor voldoende verse groente en fruit. En als je doe je dat als heel veel mensen, regelmatig op feestjes of op momenten waarbij je gezellig met je vrienden of partner een extra snack tot je neemt. Als je zondigt, doe je het met mate. Daarnaast probeer je om zoveel mogelijk te bewegen en een actief leven te leiden. Eigenlijk ben je aardig in balans. Toch hoor je dat het allemaal nóg gezonder, nog meer verantwoord en nóg beter kan. Simpelweg door een superfoods aan je dieet toe te voegen, of zelfs meerdere soorten. Klopt dit eigenlijk wel? Is een superfood echt zo’n wondermiddel als je vaak voorgespiegeld krijgt?

Wat is een superfood nu precies?

Als je bepaalde voedingsblogs of populaire voedingsboeken leest en je komt bij het hoofdstuk superfood, dan gaat er een wereld voor je open. Werkelijk alle klachten en ongemakken die je zou kunnen ervaren, los je simpelweg op door het eten van deze of gene superfood. Zo simpel ligt het natuurlijk niet. Een superfood is geen wondermiddel van Moeder Natuur, dat nu ineens in de spotlight is komen te staan. Ze zijn ook geen oplossing voor ons drukke en veeleisende leven en de stress die daarmee samengaat, zowel lichamelijk als psychisch. Wat zijn superfoods dan wel? Het zijn gezonde voedingsmiddelen die vaak net even wat meer van een bepaalde essentiële of gezonde stof bevatten dan andere voedingsmiddelen. Daarnaast zijn ze ook nog bijzonder smaakvol. Het is onverstandig om veel te hoge verwachtingen van superfoods te hebben, maar ze kunnen wel degelijk een waardevolle aanvulling zijn op je dagelijkse voedingspatroon.

Welke superfoods onderscheiden we?

Er zijn een aantal bekende superfoods. Denk bijvoorbeeld eens aan vette vis, zoals makreel. Deze is rijk aan Omega-3 vetten, die je lichaam goed kan gebruiken. Of de Chinese Goji-bessen, bijzonder rijk aan vitamines, of bosbessen, rijk aan anti-oxidanten. Hou je van een lekkere lunch met couscous? Vervang de couscous door quinoa en je hebt een net zo smaakvol, maar iets eiwitrijker alternatief gevonden. Wist je dat veel gezonde Amerikanen zweren bij “kale”, een groente die ze de status superfood hebben gegeven? Dat is niets minder dan onze eigen vertrouwde boerenkool, die wij Nederlanders al eeuwen weten te waarderen. Naast deze superfoods kun je ook denken aan tarwegras, hennepzaad en cacaobonen. Ook knoflook bevat zoveel belangrijke voedingsstoffen in een hoge concentratie, dat het de benaming superfood verdient. Wist je dat veel Romeinse gladiatoren rauwe knoflookteentjes aten, omdat ze dachten dat ze hierdoor extra kracht kregen?

Wat kunnen superfoods voor je betekenen?

Superfoods misschien wel heel trendy maar ook zeker een welkome en verantwoorde aanvulling op je dagelijkse dieet. Zonder enige twijfel zijn ze een belangrijke leverancier van essentiële stoffen, vaak in een wat hogere concentratie. Wat superfoods ook doen is extra smaak aan je eten toevoegen. Gezond én lekker, mooier kun je het eigenlijk niet krijgen. 

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Reageer *






Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.