Gezonde levenstijl | FocusonFoodies

Lekker eten is fijn, maar hoe zorg je voor een gezonde levensstijl?

We houden van lekker eten. Daar is niets mis mee, want dat is één van de grote genoegens van het leven. Maar lekker eten kan ook haaks staan op een gezonde levensstijl. Dat is zeker niet in alle gevallen zo, want lekker eten hoeft niet altijd ongezond te zijn, maar het is wel iets waar op gelet moet worden. We willen allemaal immers zo lang mogelijk kunnen blijven genieten van lekker eten! Daarom geven we een paar tips die kunnen bijdragen aan een gezonde levensstijl.

Veel water drinken (uit je eigen waterfles met naam!)

Het is niet voor niets dat je regelmatig mensen ziet die een flesje water bij zich dragen. Het is gezond om de hele dag door water te drinken. Water is noodzakelijk voor je cognitieve vaardigheden. Zelfs bij lichte uitdroging, kunnen hersenfuncties al verminderen. Ook je nieren hebben voldoende water nodig. Een goede nierfunctie is belangrijk, om dat de nieren afvalstoffen uit het bloed filteren en afvoeren. Daarnaast helpt veel water drinken in combinatie met voldoende vezels eten voor een goede stoelgang. Water is natuurlijk ook een gezonder alternatief voor andere, suikerrijke dranken. Daarnaast vermindert het drinken van veel water hongergevoelens, waardoor je ook weer minder calorieën tot je neemt. Zo spreekt je lichaam eerder zijn vetvoorraad aan om te verbranden. Laat dus je eigen waterfles met naam bedrukken zodat je altijd je eigen waterfles hebt om bij je te dragen!

Voldoende beweging

Het is een dooddoener, maar voldoende bewegen is cruciaal voor een gezonde levensstijl. Je lichaam heeft beweging nodig om gezond te blijven. Ook moet je bewegen om meer calorieën te verbranden, zodat je meer lekkere dingen kunt eten! In coronatijd is het echter lastig om aan je beweging te komen. Thuiswerken zorgt al voor minder beweging, omdat je niet in beweging hoeft te komen om van en naar het werk te gaan. Dan zijn ook nog eens de sportscholen dicht. Daarom is het raadzaam om in je lunchpauze of ’s avonds na het eten een stukje te gaan wandelen. Ook kan een langere wandeling maken in het weekend uitkomst bieden. Je kunt ook gaan hardlopen. Dat is gratis en kan van huis uit.

Afbeelding met persoon, binnen, drank

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ontspanning is ook belangrijk

De balans van lichaam en geest maakt ook onderdeel uit van een gezonde levensstijl. Beweging is belangrijk, zoals we al schreven, maar ontspanning is ook noodzakelijk. Ontspan je te weinig, dan kom je niet van stress en spanning af. Dat gaat uiteindelijk zijn wissel trekken op je lichaam. Stress kan voor spieren die vast komen te zitten zorgen, voor buikpijn zorgen en je eetlust aantasten of juist op ongezonde wijze vergroten. Zorg dus goed voor jezelf door ook voor ontspanningsmomenten te zorgen. Laat dat geen ongezonde ontspanningsmomenten waarbij je veel alcohol consumeert of je volpropt met snacks. Ironisch genoeg kan beweging zorgen voor die ontspanning in je hoofd. Het geeft je de tijd om zaken te verwerken.

De centrale gedachte is dat je op verschillende fronten goed voor je lichaam én geest moet zorgen. Lekker eten past daar prima bij, zolang je maar de juiste balans weet te vinden!

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Reageer *






Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.