5x gezonde lunch

Een gezonde lunch die ook nog lekker is, dat willen we toch allemaal? Het gebeurt waarschijnlijk vaak genoeg: je staat voor de koelkast, maar weet niet wat je moet kiezen. Wat is precies een gezonde keuze en hoe maak je daar een lekkere, voedzame lunch van? Wij helpen je graag verder met deze 5 heerlijke en gezonde keuzes!

Ga jij voor brood? 

Velen vermijden liever brood, maar eigenlijk heb je brood wel echt nodig. De gezondheidsraad adviseert dagelijks 90 gram volkorenproducten te eten. Dat zijn omgerekend 3 volkoren boterhammen per dag. Als je voor brood kiest, kun je het beste gaan voor brood wat volkoren is. Neem jij voor tarwe of spelt? Wat zowel tarwebrood als speltbrood gezond maakt is volkorenmeel. De voedingsvezels, vitamine B, mineralen en bioactieve stoffen in dit brood dragen bij aan veel gezonde effecten op je lichaam.

Gezonde broodjes 

Brood is dus eigenlijk erg gezond, als je de juiste keuze maakt. Daarnaast blijf je er ook langer vol van zitten, waardoor je minder gaat snacken. Er zijn natuurlijk talloze soorten broodjes die je kunt maken. Wij hebben er een paar uitgekozen. Een broodje kip-mex bestaat uit: een broodje met kipstukjes, guacamole, grana padano kaas, tomaat en ijsbergsla. Dit broodje bevat zowel gezonde vetten (avocado) als eiwitten (kip), dit is een hele goede combinatie waarvan je veel energie krijgt. Nog een gezonde optie is het broodje zalm met kruidenkaas en ijsbergsla. Ook in zalm zitten onverzadigde vetten die erg goed zijn voor je gezondheid. Eet je liever geen vlees of vis? Ga dan voor een broodje vegan met hummus, gegrilde paprika, rucola en walnoten. Zowel in kikkererwten als walnoten zitten veel gezonde vetten die energie geven om de dag door te komen. Geen zin om zelf een lunch te maken? Dan kun je ook deze gezonde broodjes bestellen

Voedzame salades 

We weten allemaal dat groente en salades gezond zijn, maar toch worden salades niet heel vaak gegeten als lunch. Dit kan komen doordat velen dit teveel gedoe vinden of omdat een salade niet altijd goed vult. Volkoren brood zorgt voor een lang verzadigd gevoel, maar sla heeft simpelweg niet zoveel voedingsstoffen. Een salade kun je wel heel gezond en voedzaam maken als je er zelf genoeg voedingsstoffen aan toevoegt. Zo kun je kiezen voor een salade met tonijn, tomaat, komkommer, gekookt ei, gesnipperde ui en een yoghurt kruidendressing. Uit de tonijn, yoghurt en ei haal je veel eiwitten die ook zorgen voor energie en een verzadigd gevoel. Je kunt bijvoorbeeld ook een caesar salade maken met ijsbergsla, kipstukjes, grana padano kaas, gekookt ei, komkommer, tomaat, walnoten en mosterd dille dressing. Super gezond en het vult ook nog eens goed. Geen zin om zelf een salade te maken? Dan kun je de salades ook bestellen. 

Cheat day 

Ben jij veel bezig met gezond eten? Dan is het raadzaam om elke week een cheat day in te plannen. Op die dag mag je ongezonde dingen eten. Daarna kun je er weer tegenaan en kun je weer een hele week gezond eten. Op deze dag kun je bijvoorbeeld uitgebreid genieten van een high tea. Geniet van sandwiches, scones, taartjes, cupcakes, thee en veel meer. Je kunt een high tea bestellen om thuis van te genieten of je kunt gezellig op locatie high tea’en. Dat is nog eens een leuke manier om jouw cheat day te besteden!

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Reageer *






Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.