Alternatief ontbijt | FocusonFoodies

3 tips voor een alternatief ontbijt

‘s Ochtends vereist de lichamelijke motor natuurlijk wel de nodige brandstof. Maar anders dan bij een auto kun je hier meer dan één type voor kiezen.

Wat je giet natuurlijk geen benzine in een dieselmotor of andersom. Maar gelukkig is het menselijk lichaam niet zo kieskeurig. Ja, de tong wel, maar in theorie kunnen wij natuurlijk tijdens iedere maaltijd eten en drinken wat we willen. In de ochtend smeren we meestal een boterham met ons favoriete beleg erop. Maar dat hoeft helemaal niet. Een ontbijt kan ook heel goed af zonder brood, of je tarwe en gluten nou wel of niet tolereert.

Want in principe is er niks mis met brood. Eet je er heel veel van, dan krijg je ook heel veel koolhydraten binnen. Dus is het verstandig om variatie in je voedingspatroon aan te brengen. Daarom hebben we een aantal alternatieven voor je op een rijtje gezet. Eet smakelijk!

Ontbijtgranen

Dat is natuurlijk een heel breed begrip. Er zijn een heleboel verschillende ontbijtgranen op de markt die er allemaal even aantrekkelijk uitzien. Maar voor je het weet heb je een pak gekocht waar ook nog allemaal suikers in zitten. Om een gezond ontbijt te nuttigen volstaat het niet dat je deze vermengt met melk. Althans, wanneer je jouw suiker inname aan banden wilt leggen, doe je er verstandig aan om voor biologische ontbijtgranen te gaan, bijvoorbeeld van het merk Cereal. Waarom zou je immers een alternatief voor brood kiezen wanneer je daarmee juist slechter af bent?

Smoothie

Een redelijk vast patroon in dit artikel is dat we je aanbevelen om helemaal zelf te bepalen wat jij in je ontbijt verwerkt. Waarom zou je steunen op een mix aan ingrediënten waarvan je een deel niet lust, niet kunt verwerken – bijvoorbeeld wegens een allergie – of waar veel te veel stoffen in zitten die je niet tot je wilt nemen of nodig hebt? Nee, jij kijkt wel mooi uit! In plaats daarvan gebruik jij alleen de gewenste soorten fruit, groente en eiwitten als basis voor een heerlijke smoothie.

Een ander groot voordeel aan een smoothie is dat je die vliegensvlug kunt bereiden en even snel opdrinken. Je kiest je ingrediënten uit – althans, degenen die vermalen moeten worden -, gooit ze in een blender, zet die aan, giet het resultaat in een glas of afsluitbare beker en klaar! Natuurlijk, mocht je er nog granen en zaden aan toe willen voegen, dan doe je dat. Die moet je er dan eerst nog wel even doorheen roeren voordat je van dit smakelijke ontbijt mag genieten.

Muesli

Wederom bevelen we je aan om helemaal persoonlijk te beslissen wat er allemaal deel mag uitmaken van jouw muesli maaltijd. Hier zijn in principe helemaal geen regels voor, zolang melk of yoghurt maar de basis is. Kortom, je kunt het zo voedzaam of smakelijk – liefst allebei – maken als je zelf wilt. Dan kom je iets dichterbij de essentie van het fenomeen. Aan het begin van de 20ste eeuw werd muesli namelijk ontwikkeld door een Zwitserse arts die van mening was dat mensen het meeste baat hebben bij vegetarische maaltijden die vol zitten met rauwe groenten, vruchten en zaden die zo min mogelijk bewerkt zijn. Dat geldt natuurlijk niet voor de melk en yoghurt die je gebruikt – tenzij je op een boerderij woont en die direct bij de bron vandaan kunt halen, uiteraard!

Hoe het ook zij, muesli (Zwitsers-Duits voor pap of moes) is ontzettend voedzaam en een perfect alternatief voor brood.

Laat je reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Reageer *






Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.